Marc Christiaans

Contact
[email protected]

Over Marc Christiaans

Marc over zichzelf:
‘Ik werk vaak met niet alledaagse schildermaterialen, zoals zand, vernis en lak. Mijn stijl varieert van heftig en intens tot ingehouden en verstild. Het belangrijkste thema in mijn werk is de tegenstelling en het spanningsveld tussen polen als plus en min, mannelijk en vrouwelijk. Mijn manier van werken is voornamelijk intuitief. In de beelden die ik maak, kan de kijker symbolische elementen ontdekken in een abstracte of meer figuratieve vorm.’

Anderen over Marc Christiaans:
‘Van Marc Christiaans zijn op deze expositie enkel schilderwerken te zien. Zijn werk lijkt op het eerste gezicht zeer toegankelijk. Men ziet herkenbare symbolen, een beker, een vis.
Oude symbolen, die een eigen geschiedenis van betekenissen met zich meedragen. Zo kan de kelk gezien worden als symbool voor verzoening en heel wording. Een thema wat lange tijd in religie een belangrijke rol heeft gespeeld (en nog speelt).
In de huidige tijd staat het eerder als een teken dat in verband gebracht kan worden met onze omgang met de aarde, met onszelf. Zo is het teken vis, Ichtus, vanouds een symbool voor Christus, Gods Zoon, de Redder. Maar reeds lang daarvoor was de Visica Piscis (het vat van de vis) een symbool voor de moedergodin, zoals deze te vinden is in meerdere religieuze tradities.
In deze tijd is er onmiskenbaar een heropleving van interesse voor transculturele symboliek. Men kan er over lezen, het willen begrijpen. Maar het is toch de directe grafische verbeelding van symbolen dat de meest geëigende weg vormt om geraakt te worden door de diepere betekenislaag ervan.
En het is aan de kunstenaars om dat uit te drukken op een wijze die aansluit bij de hedendaagse tijd. Dat is onmiskenbaar terug te vinden in het werk van Marc Christiaans. Het is aan de beschouwer zelve een poging te wagen om zowel het kunstwerk op zich (in zijn esthetische laag) als de potentiële onderliggende betekenislaag voor zich te openen.’
(toelichting K.A. bij een expositie met onder andere het schilderij ‘Vinum Sacrum’)

‘De symbolentaal in het werk van Marc Christiaans heeft een betekenislaag op zich (zie de voorafgaande beschrijving), maar is daarnaast ook een creatieve uitdaging aan het daadwerkelijke schilderen zelf. In zijn schilderwerken is sprake van gemengde technieken. Verschillende materialen worden als het ware op een alchemistische wijze op het doek bewerkt. Het symbool wordt van binnenuit ‘opgebouwd’, deels speels, deels bewust gericht, en krijgt aldus zijn plaats in het totale beeld.’
(toelichting K.A. bij de expositie in Het Oude Raadhuis, Beek en Donk, 2002)

Curriculum Vitae

Opleidingen

opleiding Academie St. Joost, Breda
afdeling Monumentale Vormgeving
periode 1982-1983

opleiding Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch (diploma behaald)
afdeling Monumentale Vormgeving
periode 1984-1988

opleiding HKU, Utrecht (diploma behaald)
afdeling Lerarenopleiding
periode 2000-2002

Tentoonstellingen (een selectie)

Hoefsloot, Elst, september-december 2018

Huntenkunst (groepstentoonstelling), Ulft, 2015, 2016, 2017

St. Elisabeth Ziekenhuis, Tilburg, (solotentoonstelling), 2012

Notre Dame des Arts, Ubbergen, ‘Vier muren abstracte kunst’ (groepstentoonstelling), 2012

Notre Dame des Arts, Ubbergen, ‘Een dame van 100 jaar’, (solotentoonstelling), 2010

Kunstbox, Boxmeer, (groepstentoonstelling), 2009

Art District (werk in stock), Amsterdam, 2004-2007

Huntenkunst (groepstentoonstelling) Doetinchem, 2003, 2004, 2005, 2010

Het Oude Raadhuis, Beek en Donk, 2002

De Weijer Cultureel Centrum (solotentoonstelling), Boxmeer, 2001

St Maartenskliniek, Nijmegen

Stichting De Poort, NH kerk (groepstentoonstelling), Rossum

De Sigarenfabriek (groepstentoonstelling), Delft, 2000

Galerie Het Vertrek (groepstentoonstelling), Huissen, 1998 en 1999

Künstlerhaus der Stadt, Duisburg (Duitsland), 1998

Stadsschouwburg Heerlen, Heerlen, 1993

Galerie Bastiaans (groepstentoonstelling), Boxmeer, 1992

Galerie An Sengers, Heusden, 1990

Nieuwe leden tentoonstelling G.B.K., Arnhem, 1990

Anima G (biënnale Gelderse beeldende kunstenaars), Nijmegen, 1990

Prijsvragen

1e prijs in de Gallo Art & Wine prijsvraag, 2000

Publicaties

‘Hedendaagse kunst in Nederlandse kerken 1990-2015’; ‘Van Jan Dibbets tot Tinkebell’. Gepubliceerd in opdracht van Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland, onder redactie van Joost de Wal. 2015
Diverse vermeldingen in tekst en beeld.